Henkilöbrändi on meillä jokaisella. Halusimme sitä tai emme. Oikea ja aito henkilöbrändäys hyödyntää sekä ihmistä itseään että hänen edustamaansa organisaatiota. Jos henkilöbrändistä tulee liian keinotekoinen tai epäuskottava, kääntyy lopputulos itseään vastaan.

Meitä arvotetaan ja mitataan yhä useammin meidän henkilöbrändimme kautta. Tämä tapahtuu siitä huolimatta, vaikkemme määrätietoisesti rakentaisikaan omaa brändiämme. Tai vaikka inhoaisimme koko sanaa ja asiaa sydämemme pohjasta. Henkilökohtainen verkkonäkyvyytesi ja käyttäytymisesi määrittelevät vahvasti myös ammatillisen tulevaisuutesi. Menestys kehittää henkilöbrändiä. Toisaalta vahvalla henkilöbrändillä kykenee myös rakentamaan menestystä.

Älä keskity pelkkään ulkokuoreen

Henkilöbrändäyksessä ensivaikutelmalla on merkitystä, mutta pelkkä ulkoinen kiilto ei kanna pitkälle. Liian sliipatut kuvat, loppuun asti hiotut videot ja jatkuvasti “perfect life” -tyyliset julkaisut tuntuvat yleisöstä pinnallisilta.

Ole aito. Jaa tarinoita myös matkan varrella tapahtuneista vastoinkäymisistäsi ja oppimista läksyistä. Rankoistakin. Aidot ja inhimilliset sisällöt herättävät luottamusta ja sitouttavat yleisöä paremmin kuin pelkkä kiiltokuvamaisuus.

Yritys- ja henkilöbrändin kohtalokkaat nokkakolarit

Jos henkilöbrändi ei ole linjassa yrityksen arvojen tai missiota tukevan viestin kanssa, seurauksena voi olla epäjohdonmukainen ja sekava brändikokonaisuus. Esimerkiksi yrittäjä, joka puhuu kärsivällisyydestä ja huolellisuudesta, mutta markkinoi palveluitaan aggressiivisilla “kaikki kuntoon päivässä” -lupauksilla, menettää uskottavuutensa nopeasti.

Määrittele ja tarkista sekä henkilökohtaiset että yrityksesi arvot. Sopivatko yhteen? Vai puhutko toista ja teet toista? Henkilöbrändin on tuettava yrityksesi strategisia tavoitteita ja viestittävä samoja yhteisiä periaatteita.

Älä tuputa kaikille kaikkea

Yritysten perustava kardinaalivirhe on tarve miellyttää kaikkia – ja sama koskee myös henkilöbrändäystä. Kun viestisi on liian yleinen, se ei todennäköisesti puhuttele ketään syvällisesti.

Tunnistamalla oman ydinkohderyhmasi voit paremmin puhuttella juuri heitä. Panosta sisältöön, joka tuo konkreettista arvoa juuri tämän ryhmän tarpeisiin. Erikoistuminen vahvistaa brändiäsi ja erottaa sinut kilpailijoista.

Liika omakehu haisee

Henkilöbrändi liittyy omaan asiantuntemukseesi, mutta jatkuva oman osaamisen kehuminen tuntuu yleisöstä raskaalta ja epäaidolta. Asiakkaat eivät halua kuulla pelkästään siitä, kuinka mahtava ja upea olet – he haluavat tietää, miten voit auttaa heitä käytännössä.

Käännä viestintäsi omasta navastasi asiakaslähtöiseksi. Kerro, miten osaamisesi on ollut mukana ratkaisemassa asiakkaidesi ongelmia ja tuonut heille lisäarvoa. Tämä lähestymistapa tekee brändistäsi kiinnostavamman ja uskottavamman.

Henkilöbrändi ei synny yhdessä yössä.

Epäsäännöllinen, satunnainen tai passiivinen viestintä saa yleisön unohtamaan sinut. On myös yleistä, että kiireinen yrittäjä aloittaa henkilöbrändäyksen innokkaasti, mutta antaa sen hiipua ajan puutteen vuoksi. Tunnistan tämän ominaisuuden itsestäni surullisen hyvin.

Realistinen ja johdonmukainen sisältösuunnitelma auttaa tässä. Esimerkiksi yksi laadukas postaus viikossa voi riittää, kunhan pidät kiinni aikataulusta. Hyödynnä myös ajastustyökaluja ja tekoälyä mahdollisuuksien mukaan. Älä kuitenkaan julkaise tekoälytuotoksia sellaisenaan.

Enemmän posia ja vähemmän negaa

Henkilöbrändäys ei tarkoita, että kaikesta pitäisi olla kaikkien kanssa koko ajan samaa mieltä. Jatkuva kritisointi, marmatus ja negatiivisuus voi karkottaa yleisöä. Mikäli lähestyt asiakkaillesi tärkeitä teemoja aina kielteisen kautta, luot itsestäsi negatiivisen mielikuvan.

Tarjoa asiakkaillesi rakentavia ja ratkaisuja tuovia näkökulmia. Voit nostaa esiin ongelmia, mutta liitä niihin aina myös ratkaisuehdotuksia ja positiivista asennetta.

Nosta kissa pöydälle tarvittaessa, mutta älä ole se sukujuhlien tylsä sukulainen, jolla ei ole koskaan muuta kuin narinaa, murinaa ja valitusta tarjolla.


Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, kuinka henkilöbrändäyksesi kanssa edetään: kai.tarkka@truestory.fi