Viestinnässä ja markkinoinnissa törmää yhä säännöllisesti muotitermeihin. Vanhoja, yksinkertaisia asioita puetaan uudelleen pintakoristeltuihin juhlapukuihin. Onko siis mikään muuttunut? Tuskinpa. Mutta ehkä meidän tapamme puhua asioista on.

Mitä sinulle tulevat mieleen sanat sisältömarkkinointi, vaikuttajamarkkinointi tai viestintämuotoilu? Jokainen niistä on ollut jossain vaiheessa kuuma sana – ja on sitä joillekin yhä.
Myönnän heti alkuun: olen itsekin syyllistynyt termin ”viestintämuotoilu” käyttöön. Itse asiassa niin perusteellisesti, että tein viestintämuotoiluprosessin toteuttamisesta tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon työn ohessa. Käytännössä toin viestinnän suunnitteluun mukaan palvelumuotoilun periaatteita ja käytäntöjä.
Sairastuin termiin siinä määrin, että kutsuin itseäni hetken aikaa jopa viestintämuotoilijaksi. Titteli saattaa edelleen löytyä jostain vanhasta someprofiilista. Ei kuulosta kovin konstailemattomalta – pakko myöntää.
Selkeyttä sanoissa, mutkattomuutta asiakassuhteissa
Konstailemattomuus tarkoittaa minulle yksinkertaisuutta viestinnässä ja selkeyttä asiakassuhteissa. Se ei ole tyylittömyyttä eikä kömpelyyttä, vaan turhan monimutkaisuuden karsimista.
Kun työpöydällä vilisee trendikäs sanasto – brändipersoona, taktinen sisältö, generatiivinen tekoäly – on hyvä välillä pysähtyä ja kysyä: ”Mitä me oikeastaan yritämme sanoa ja kenelle?”
Viestintä on pohjimmiltaan edelleen sitä samaa: älykkäiden ihmisten yhteistyötä, jolla on tarkoitus. Tavoitteet, kohderyhmät ja tuloksellisuus eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka keinot ovat kehittyneet.
Asiakkuuksia ilman kiemuroita
Tapasin hiljattain vanhan kollegan, jonka kanssa suunnittelimme viestintäkokonaisuutta hänen organisaatiolleen. Teams-puhelu venyi puolitoistatuntiseksi, mutta säilyi koko ajan fokuksessa: konkretiaan, tavoitteisiin, käytännön toteutukseen.
Lopuksi asiakas sanoi jotain, mikä jäi mieleen:
”On kyllä mukava tehdä hommia näin suoraviivaisesti. Kumpikaan meistä ei yritä todistaa toiselle mitään – voidaan vaan keskittyä tekemään asioita fiksusti.”
Tuo lause tiivisti hyvin sen, mihin minä ja TrueStory uskomme.
Konstailemattomuus ei ole muoti-ilmiö
TrueStoryssa konstailemattomuus on yksi ydinarvoistamme – yhdessä asiakkaan kuuntelemisen ja kumppanuuden kanssa. Se näkyy siinä, miten puhumme, miten kuuntelemme ja miten toimimme.
Meille sisältömarkkinointi ei ole pelkkää sanojen sommittelua tekoälyn avulla tai trendien perässä juoksemista. Se on suunnitelmallista, asiakaslähtöistä ja tarkoituksenmukaista viestintää. Sisältöjä, jotka rakentavat luottamusta, tukevat liiketoimintaa ja saavat ihmiset toimimaan.
Siksi toimimme selkeästi, asiakas edellä ja konstailematta.