Miten pitää suhtautua tilanteeseen, jossa oma työnantaja tai yrityksen tärkeä asiakas viestivät omasta toiminnastaan vastoin sinun omia arvojasi? Missä menee asioiden positiivisiin puoliin keskittymisen, viherpesun ja suoranaisen valehtelun välinen viiva?

Maailma ei ole täydellinen paikka. Kaukana siitä. Kaikki ihmiset eivät ajattele asioista kuten minä tai sinä. Onneksi näin on. Erimielisyyksistä huolimatta toimeen on tultava monien erilaisten ihmisten kanssa ja asioiden on yhteiskunnassa luistettava eteenpäin. Vaikka oma työnantaja tai tärkeä asiakas kertoo julkisesti ja arvoillaan tiettyä tarinaa, mutta toimiikin sitten aivan toisen agendan mukaan, niin sekin nyt on vaan kestettävä. Vai onko?

On se kestettävä, mutta kuitenkin vain tiettyyn rajaan saakka. Jos ristiriita arvojen ja toiminnan välillä on liian suuri, jonkun on pakko tehdä ennen pitkää päätös jatkosta. Parasta itsesi kannalta on, jos päätöksen teet juuri sinä.

”Kun dataa aikansa kiduttaa, niin kyllä se lopulta tunnustaa…”

Ympäristöasioista huolehtiminen on tyypillinen arvo, jonka lähes kaikki allekirjoittavat. Kukaan ei halua ympäristöpahikseksi, vaan kaikki haluavat olla hyviksiä. Aihe on kuuma ja kiinnostava, joten ympäristöasioihin ja päästöihin liittyviä tutkimuksia julkaistaan jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Tutkimuksille on runsaasti viestinnällistä käyttöä lähes kaikilla toimialoilla. Kun yrityksen markkinoija selaa antaumuksella läpi erilaisia ympäristöasioihin liittyviä tutkimustuloksia, eikä ole lähdekriitikissään turhan tiukka, löytää hän melko varmasti jonkun sellaisen tuloksen, joka todistaa oman yrityksen tai toimialan vastuullisuudesta.

”Hyvältä näyttää, julkaistaan se heti! (… mutta vaietaan samalla niistä kriittisistä tuloksista …?)”.

Tutkijaystävältäni olen oppinut otsikossa mainitun lauseen datan kiduttamisesta. Jos omaan käyttötarkoitukseen sopivaa tutkimusta ei ole juuri nyt saatavissa, voidaan myös aikaisemmin kerättyä tieteellistä dataa käsitellä luovasti omien tarpeiden mukaisen tuloksen saamiseksi. Näin ei tietenkään saisi tieteen lainalaisuuksien mukaan tehdä, mutta manipulointia tapahtuu jatkuvasti. Tekoälyn käyttö lisää väärien tietojen ja tulosten riskiä, kun tekoälyn tausta-aineistot ovat valtavia ja laadultaan kirjavia.

Viestinnässä ja markkinoinnissa (ja eduskunnassa) ei saa valehdella. Tai ainakaan siitä ei saa jäädä kiinni. Jos ja kun tällaisesta vilungisn suoltamisesta kärähdät, on maineesi luotettavana yhteistyökumppanina hävinnyt pitkäksi ajaksi.

Paras on paras, jos voit todistaa sen olevan paras

Viestinnässä ja markkinoinnissa on aivan ok keskittyä tuotteen, palvelun tai ideologian positiivisiin puoliin ja vaieta parhaan mukaan kaikista negatiivisista asioista. Positiivisten kehujen on kuitenkin perustuttava todellisuuteen ja väitteet on voitava todistaa tosiksi. Eräs tapa on käyttää hyväkseen luotettavia tieteellisiä tutkimustuloksia, joiden tekijöillä on kiistaton ja uskottava maine. Jätä datan kidutus muiden tehtäväksi.

Journalistit ja kilpailijat pitävät huolen siitä, että ainakin poskettomimmat markkinointiviestinnän omakehut saavat osakseen ansaitsemansa kritiikin. Kiitetään itseämme siitä, ettemme asu maassa, jossa media on vain yhden totuuden torvi tai sananvapaus kuuluu vain osalle kansasta.

Markkinoijat ja viestijät keskittykööt meillä myynnin edistämiseen ja positiivisten väitteiden esittämiseen. Journalistit, mediat ja oikeat riippumattomat tutkijat antakoot meille puolestaan mojovan ja ansaitun litsarin siinä vaiheessa, kun markkinointimopomme lähtee lapasesta.


Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten käytännössä edetään: kai.tarkka@truestory.fi