Media voi tarjota yritykselle näkyvyyttä, rakentaa yrityksen mainetta ja tukea asiakashankintaa. Toisaalta virheellinen tai negatiivinen julkisuus voi vaikuttaa liiketoimintaan haitallisesti. Mitä yrittäjän olisi syytä tietää ja ymmärtää median toiminnasta?

Kuva: DALL-E (joka pyynnöistä huolimatta halusi lisätä kuvaan kirjoituskoneita)

Median kautta yritys voi edistää omaa liiketoimintaansa. Tämä onnistuu kuitenkin vain, jos yritys toimii älykkäästi ja ymmärtää median toimintalogiikan. Medialla tarkoitetaan tässä kirjoituksessa journalististen periaatteiden mukaisesti toimivaa ”perinteistä” mediaa, ei esimerkiksi miljonäärien ja presidenttien omia medioita.

Media voi olla yrityksen hyvä ystävä…

Miten yritys voi saada hyötyjä toimivista mediasuhteista?

  1. Hanki median kautta uusia asiakkaita: Oikeassa mediassa julkaistu lehtijuttu tai radiohaastattelu voi tuoda yrityksen tuotteet uusien asiakkaiden tietoon.
  2. Rakenna brändiäsi: Positiivinen medianäkyvyys tuo yritykselle tunnettuutta ja uskottavuutta. Yritystä käsittelevät artikkelit, haastattelut ja asiantuntijakommentit tuovat kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin.
  3. Verkostoidu ja hanki rahoitusta: Medianäkyvyys houkuttelee asiakkaiden lisäksi myös uusia yhteistyökumppaneita ja sijoittajia.
  4. Ota medianäkyvyydestä kaikki irti omissa kanavissasi: Kun media kertoo yrityksestäsi positiivisesti, pääset todistamaan asiakkaillesi puolueettomasti, että olet luotettava toimija. Julkaise linkki median tekemään uutiseen kaikissa omissa kanavissasi: verkkosivuilla, uutiskirjeessäsi, some-palveluissa jne.

…mutta myös pirullinen vihollinen

Kaikki ei aina suju aurinkoisesti median kanssa. Joskus syy on yrityksessä itsessään, mutta usein myös ympäröivässä maailmassa. Kuinka media voi heikentää yrittäjän liiketoimintaa?

1. Negatiivinen julkisuus: Kritiikki, asiakaspalautteet tai huonot kokemukset – todelliset tai väitetyt – leviävät median kautta helposti ja nopeasti. Media lähtee usein peesaamaan some-kohuja. Niiden sävy on harvoin yksittäisiä yrityksiä mairitteleva.

2. Virheellinen tai harhaanjohtava tieto: Jos yrityksestäsi julkaistaan mediassa epätarkkoja tai -tosia tietoja, on niiden oikaiseminen haastavaa ja aikaa vievää. Huonot uutiset myyvät usein paremmin kuin hyvät.

3. Kriisitilanteet ja niiden hallinta: Kriisiin joutunut yritys kiinnostaa mediaa. Ilman toimivaa kriisiviestintäsuunnitelmaa yrityksesi on pulassa. Tee suunnitelma valmiiksi ennen kriisiä. Kun myrsky on jo iskenyt, olet pahasti myöhässä.

4. Osaavien kilpailijoiden parempi medianäkyvyys: Ovatko kilpailijat jo rakentaneet toimivat mediasuhteet? Jos ovat, niin he saavat omille viesteilleen enemmän huomiota mediassa ja sitä kautta myös uusia asiakkaita.

Minkälaista mediakoulutusta pk-yrittäjä tarvitsee?

Pk-yrittäjän kannattaa jatkuvasti kehittää mediaymmärrystään ja viestintätaitojaan. Se, mikä toimi vielä eilen, ei toimi luultavasti enää tänään. Yrittäjän ja yrityksen markkinointi- / viestintävastaan on hyödyllistä kouluttaa itseään ainakin seuraavista teemoista:

• Miten media toimii? – Hanki ymmärrys yrityksesi kannalta olennaisen median uutiskriteereistä ja medioiden toimintatavoista: toimialaasi seuraavista journalisteista, julkaisuaikatauluista jne.

• Kuinka teen toimivan mediatiedotteen? – Opettele tekemään toimiva mediatiedote käytännössä ja lähettämään se tuloksellisesti mediaan.

• ”Apua, toimittaja soittaa, mitä mä teen?” – Harjoittele erilaisissa haastattelutilanteissa toimimista ja opi ottamaan mediaan yhteyttä siten, että sinua myös kuunnellaan.

• Kriisiviestintä – Suunnittele jo etukäteen kuka on kriisitilanteessa median kanssa yhteyksissä, miten ja millä aikataululla. Eli, tee yrityksellesi kriisiviestintäsuunnitelma.

• Sosiaalinen media ja maine hallintaan – Ota somesta kaikki hyöty irti ja pidä huolta maineestasi sekä toimituksellisessa että sosiaalisessa mediassa.

• Tekoäly ja mediasuhteet – Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta alkaen yksin ja itse. Käytä tekoälyä hyväksesi mediasuhteiden rakentamisessa ja ylläpidossa.


Jos haluat keskustella yrityksesi mediasuhteista ja niihin liittyvistä koulutuksista lisää, ota yhteyttä: kai.tarkka@truestory.fi / 050 5871 007